Livet med Nova just nu



Jag och Nova på julafton :)

Nova är nu dryga 8 månader och har haft en himlans tempo på sin utveckling. Hon började få tänder vid 4 månaders ålder och krypa vid 6 månader. Vi har inte hunnit med i svängarna riktigt... :)
Idag har hon 6 tänder, kryper i full fart, ställer sig upp mot möbler och leksaker, klappar händerna, jollrar på en massa osv. Det är en nätt tjej som har en avstannande viktkurva pga all sin fysiska aktivitet, och en stigande längdkurva.
Hennes sömn har fortsatt vara knepig. Nätterna är ryckiga och hon sover oftast inte mer än 3 timmar i sträck. På dagarna sover hon sina 30-minuterspass, numera tre sådana.
Det är en aktiv och glad liten tjej som älskar att utforska nya saker och platser! Hon träffar gärna andra människor och är mycket kommunikativ vilket gör allt extra roligt förstås :) Så trots sömnbristen är det otroligt fascinerande att få följa hennes utveckling!
I dagsläget är det inte nån direkt egentid för mig på dygnet, vilket tär en del på mig, men jag hoppas att vi ska få till rutiner här hemma så att jag kan få egentid på helgerna och kunna jobba med fotoredigering och kanske tom gräva fram mina pysselsaker bakom annat bråte...! :)

Kommentarer
Postat av: Angela

Vad söt hon är eran lilla tjej! Det låter jobbigt att inte få sova ordentligt.

Postat av: Marie

Vilken söt liten tjej!

Vår äldsta var också knepig med sömnen, hon klarade sig på sammanlagt 5 timmars sömn/dygn under sina första år. Småbarnstiden är intensiv och man är så uppe i det när man är där men rätt vad det är så sover de fler timmar.

2011-01-04 @ 14:31:02
URL: http://www.gladers.net
Postat av: Morfen

Fantastiskt fin bild det där!! Ni är så söta båda två. :) Det är inte lätt att få till rutiner och jag vet att vi försökte och försökte få till det med Téa, men det gick inget vidare.. med Gabbe hade vi gett upp det där med rutiner alls och med honom föll det på plats av sig själv. Konstigt det där och hur olika det kan vara mellan barn. Det kan nog vara skönt att få lite egen tid, skönt att bara få en stund att pyssla med vad du vill, eller bara göra ingenting. Skickar massor med kramar!!

2011-01-05 @ 15:06:21
URL: http://morfen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback